måndag 30 juni 2008

Dag 21 - vägning nr 4

Nuvarande Vikt: 81.3
Förändring från förra veckan: - 1.3 kg
Förändring totalt : -2.1 kg

Dagens vägning kändes bättre än förra veckans vägning, då jag istället hade gått upp några hekto. Men -2.1 kg sen start innebär en snittminskning på 0.7 kg per vecka. Skulle jag hålla det tempot i resterande veckor så skulle jag enligt mina beräkningare gå ner 9.8 kg, så jag ligger bra till alltså. Sju kilo räcker dock gott och väl, om man räknar in en viktökning i muskler, vilket jag hoppas på. Jag kan inte direkt se nån minskning i vikt på mig själv, men magen känns ändå lite mindre på nåt sätt, men det kan lika gärna vara önsketänkande.

En notering om vågar och vikt kan vara på sin plats. För flera månader sen så kollade jag upp det här med digitala vågar lite extra, och det nog inte många känner till är att även om de flesta digitala vågar idag har en noggrannhet på 0.1 kg så är inte precisionen 0.1 kg. Jag vet, det är förvillande. Så här ligger det till: Noggrannheten är vilken skala, som vågen använder. Är noggrannheten 0.1 så kan vågen visa alla tiondelar, är noggrannheten 0.2 så kan vågen visa t.ex 81.0, 81.2, 81.4, 81.6, osv. Om noggrannheten är 0.5, så visar vågen 80.0, 80.5, 81.0, etc. Ok, du fattar. Precisionen däremot är hur väl vikten som visas på vågen stämmer överrens med den riktiga vikten. På digitalvågar är den rätt dålig, oftast 0.3 kg i bästa(!) fall. Det betyder alltså att den vikt som visas på vågen kan vara +/- 0.3 kg från din egentliga vikt. Det innebär också att du ena timmen kan ställa dig på vågen och väga 80.0 kg och nästa timme väger du 80.6, medan din egentliga vikt är 80.3. Så i teorin kan vågen visa 0.6 kg skillnad mellan två vägningar då du egentligen inte förändrat vikt. Det kan därför vara så jävligt att vågen visar en viktökning, när du i själva verket gått ner!

Vill man ha en våg med 0.1 kg precision (vilket jag var ute efter för några månader sen) så får man punga ut över 10.000 kr, för att köpa in nån stor våg som de använder på sjukhus. Med det sagt så vill jag bara påminna om att det inte ger så mycket att väga sig från dag till dag, och man ska ta viktresultatet med en nypa salt och mäta kilon snarare än hekton.

Så här ser hursomhelst min viktkurva ut nu:
http://www.fridgegraph.com/graph/?id=1839

För övrigt fick jag återigen en bekräftelse på att jag inte ska ta ut mig för mycket, varken fysiskt eller psykiskt. Idag blev jag lite trött vid 12-tiden och skulle lägga mig för att vila en stund, ställde ingen klocka för jag räknade med att vakna av mig själv inom en timma, men fick en smärre chock när jag vaknade upp fyra timmar senare. Det är utan tvivel utbrändheten som orsakar denna extrema trötthet. Jag känner samma trötthet när jag jobbat länge eller hårt, men är lite ovan vid fysiska påfrestningar, men börjar lära mig att jag får ta det lugnt även där. Det är nog inte farligt egentligen att ta i lite, men det är rätt jobbigt att drabbas av en förlamande trötthet, som dessutom riskerar att rubba dygnsrytmen. Som väl är har jag tagit ledigt imorron, men det lär bli en sen natt inatt.

2 kommentarer:

Anna sa...

Du får vara rädd om dej så du inte blir utbränd totalt vilket är lätt hänt med dagens stress och allt man ska hinna med! Grattis till minuset, se de kommer ;)

Jag har en polar 2000sd med fotsensor. Den är jag jätte nöjd med men fotsensorn är det något fel på, men det gör inte så mycket för jag mäter upp rundorna med hjälp av jogg.se. Klockan fungerar annars riktigt bra men den är redan över ett år gammal. Tiden går så enormt fort. Jag heter Anna på jogg.se och sen söker du på Katrineholm så kommer jag upp! Då kan du ju följa mina tider och allt ;) Vad heter du själv där? Nej nu ska jag försöka ut och springa om jag orkar annars blir det en lugn promenad...får se...kroppen måste ju vila oxå om den skriker att den är trött men knepigt för man blir ju även piggare när man rör på sig men benen känns bra tunga...om det blir en runda så blir det en kort sväng i alla fall ! Ha en fortsatt bra måndag!

Tobias sa...

Tackar :) Ja jag ska vara rädd om mig, hehe.

Aha, en sån där Polar var det jag valde mellan, men valet föll till sist på en Garmin Forerunner 305.

Ska leta upp dig på jogg.se då, så upptäcker du nog där vad jag heter =) Ja, man måste nog vila ibland också, jag tror kroppen behöver det, även om man blir piggare av det också, knepigt som sagt!