måndag 9 juni 2008

Dag 1 - första dagen på mitt nya liv?

Redan första dagen höll på att bli misslyckad. Först strax efter kl. 19 kom jag ut i spåret, men då gick det å andra sidan ovanligt bra. 6 km i ett för mig snabbt tempo. Laddade med en egentillverkad bananmilkshake och tänkte att jag skulle börja med att jogga innan jag käkar kvällsmat i fortsättningen, det ska tydligen vara bra för förbränningen. En annan nyförvärvad kunskap som jag ska ta till mig är att äta mellanmål. Det ska tydligen också vara gynnsamt för viktnedgång. Precis som frukost. Frukost har jag för övrigt börjat äta först på senare tid, sedan några månader tillbaka. Jag har ingen större aptit på morgonen men det får gå ändå, och man känner att man orkar mer på jobbet när man käkat frukost.

Planen för den här dagen var egentligen att ta mig till gymet och köpa ett gymkort, men eftersom jag insåg att det är fotbolls-EM imorgon och därmed troligtvis rätt tomt på gymmet så kändes det som en bättre startdag. Särskilt med tanke på att när jag sist var där på en instruktion, råkade riva ner en lampskärm i glas som gick i tusen bitar, mitt inför ett gäng på 30-40 vältränade tjejer som väntade på nåt gympingpass. Jag känner mig tillräckligt felplacerad på ett gym annars, så det känns bättre att börja gå dit när det är lite mindre folk.

I övrigt har jag tänkt ut ett träningsschema som ser ut ungefär så här:
mån: gym
tis: 6 km jogg
ons: vila
tors: 6 km jogg
fre: gym
lör: 1 mil promenad
sön: 3-6 km jogg

Enligt mina mått och förutsättningar just nu så är det ett rätt tufft schema, men definitivt inte orimligt.

För eventuella läsare så kan det vara av intresse att veta att jag började träna så smått för två år sen och börjar alltså inte från "scratch". Men hitills har min träning i bästa fall bestått av 2-3 joggingpass i veckan, men med en hel del svackor då jag inte joggat alls.

Hur kommer det att gå imorgon? Kommer jag att komma iväg till gymmet då? Missa inte den spännande fortsättningen...

Dagens lärdom är att jag inte har energi att jogga direkt efter jobbet, utan måste antingen flexa lite, eller vila. Med tanke på att jag vill jogga innan jag käkar mat, så är det läge att försöka springa strax efter jobbet ändå. Så flexa lite, eller vila direkt efter jobbet är helt nödvändigt i dagsläget alltså.

Inga kommentarer: