söndag 22 juni 2008

Dag 14 - vägning nr 3

Nuvarande Vikt: 82.6
Förändring från förra veckan: + 0.7 kg
Förändring totalt : -0.8 kg

Vilket nederlag!!
+ 0.7 kg trots att jag tycker att jag kämpat rätt hårt. I kväll sprang jag ett rekordsnabbt lopp på 6 km (31:54), och i fredags sprang jag en mil, och tidigare i veckan blev det iofs bara 3 km, men även en enmila promenad. Jag har försökt träna innan jag käkat och inte haft nån riktig svacka direkt. Jag slängde tillomed lite chips från igår.

Härifrån har jag bara två val, total uppgivenhet, eller hårdare tag! Valet är enkelt, men jag hade gärna sluppit hårdare tag.

Problemet är att jag inte riktigt ser boven i dramat. Visst, jag har köpt ett par små godisbitar i veckan och det slank ner en 100 gramspåse och ett par öl. Med lite o-god tro så skulle man kunna tänka sig att det kom upp i 0.7 kg viktökning, men motionen då? Den där enmila-turen i fredags borde väl ha haft lite mer påverkan? Jag har inte ätit ett enda mjukt bröd i veckan, och försökt hålla ner på andra kolhydratrika grejer.

Men det går inte lösa problemet med undanflykter och bortförklaringar. Jag kanske borde äta en mer rejäl frukost, och bli bättre på mellanmål, för det har jag haft lite svårt för, det har på sin höjd blivit en banan och nåt knäckebröd. Sänggående kan bli lite bättre. Jag tror också att jag kanske borde springa lite lugnare, och inte försöka ligga på min yttersta prestation hela tiden. Och lite mer jämn motion. Mån-tors så sprang jag bara 3 km, och fre-sön så sprang jag 10+6 km. Kanske har effekten av de loppen inte tagit ut sin rätt ännu. Kanske är det även så att man precis som i jogging, kan ligga och harva på samma nivå ett tag, och sedan plötsligt förbättras en hel del. Man kan ju alltid hoppas.

Hursomhelst, planen för nästa vecka är att försöka hålla sig till 6 km-lopp i lugnt tempo, ungefär varanann dag. Äta bättre frukost och mellanmål. Skippa ALL godis, läsk, öl och annat onyttigt i veckorna. Komma i säng tidigare. Om någon eventuell läsare har förslag, tips och idéer så tar jag tacksamt emot dem.

Nästa vecka är för övrigt sista veckan innan det blir dags för att även gymma lite. Men det här resultatet var ju inte kul. Det hjälpte inte ens att jag precis rakat av hår och skägg. Vågen skulle nog inte ens visat mindre om jag plockat ut linserna.

4 kommentarer:

Fredde sa...

Kämpa på mannen!
(14k14v)

Anna sa...

Bra att du tar tag i det på en gång istället för att skita i allt. Ibland kan det även vara så, kanske har du fått mera muskler? Därför är det även bra att mäta sig om man blir tajtare i kroppen. Men lite synder här och där kan bli en hel del till slut som man kanske ej tänker på. Ny vecka och nya tag =)

Tobias sa...

Tack flr uppmuntran båda två :)

Ja, det där med att mäta sig kanske kan vara en bra idé.

Anonym sa...

Halloj, här råkar jag smyga in :)

Skulle tro att du kör lite för hårt, samtidigt som du håller igen på intaget. Det är en svår balansgång för kroppen att klara av hård träning (du skriver ju att du springer rekordsnabba lopp osv) samtidigt som man försöker gå på kaloriminus.

Jag skulle tro att din kropp håller kvar en del vätska, försöker kompensera den hårda träningen.

Muskler kan man alltid hoppas på. Men till det behöver man 1) proteinöverskott och 2) helst också kaloriplus.

Det är en svår balansgång med hård träning och viktnedgång. Jag skulle våga tippa på att du skulle behöva dra ner intensiteten rejält, jobba aerobt och inte anaerobt.

Men sedan är det att så man ska ju köra efter sin egen känsla. Fast det kanske inte alltid ger de resultat man vill ha. Men kanske får man något annat på vägen. Poängen är att aldrig ge upp.

14k14v var en fin blogg - den gillade jag :)

Ha det gott, vi hörs!