måndag 23 juni 2008

Dag 15 - skåpmat

Tack för alla kommentarer och tips. Jag ska ta till mig av dem och tror att de stämmer. Det är nog både viktigt att inte enbart mäta framgången med vågen (vilket även min käre vän AK påpekade), och så kanske jag har tagit i lite väl mycket senaste tiden.

Idag jobbade jag över, vilket har gjort mig extremt trött och utmattad hela resten av dan (utbrändhetssymptom). Det var för ovanlighetens skull fysiskt jobb. Fem enorma sekelskiftesskåp åkte vi och räddade från en nedlagd skola, som hade tänkt slänga dem. De plus en del annat jox finns nu på vårt arkiv, som egentligen bara ska ha pappershandlingar. Hursomhelst så innebar det en del tunga lyft, även om min arbetskamrat gjorde det tyngsta jobbet. Lite träning på jobbet alltså, och jag kände att jag med gott samvete kunde ta det lugnt idag. Hade för övrigt ingen energi till nåt annat. Men jag har insett att jag ska försöka ha en mer rimlig ambtionsnivå på min träning.

Vad som cirkulerar mest i mina tankar just nu är hur en kvällsmåltid bör se ut? Jag känner folk som äter alltifrån te och nån macka till stora lagade måltider. Själv har jag pendlat mellan de olika extremerna, principlös och oorganiserad som jag är. Men vad är rimligt? Jag får nog läsa på den nånstans, om inte nån snäll bloggläsare skriver nån kommentar.

Idag åt jag av ren slapphet två hemlagade hamburgare till middag. Och så cheddarost, dressing och rostad lök på det. Men jag tror ändå nånstans att såna små extragrejer inte kan ha så stor betydelse för vikten. Socker eller inte socker i ketchupen t.ex. Vad fan kan det göra för skillnad med tanke på den lilla mängd ketchup man normalt använder. Nån måtta får det ju vara. Jag ska också passa på att erkänna att jag i snabbköpet både suktade efter chips, läsk, öl, djupfryst pizza och godis, men lyckades stå emot allt det. Jag börjar inse att jag nog tänker rätt mycket på onyttigheter ändå. Jag ska försöka hålla mig ifrån allt sånt, men det känns som det är flera år till nästa fria dag (lördag).

För övrigt har jag tänkt lägga till lite fler länkar i menyn till höger i min blogg. Just nu finns några till liknande bloggar, men ska lägga dit lite annat matnyttigt för att komma i form också tänkte jag.

2 kommentarer:

Anna sa...

Vad bra att du lyckades stå emot =) Riktigt bra gjort och visst känns det bra efteråt?

Jadu om kvällsmål, det är upp till var och en, beroende på när du äter middag? Jag äter middag vid 17-tiden och sedan äter jag ett par timmar innan jag går och lägger mej dvs runt halv åtta. Just nu när jag håller igen så blir det en protein drink med långsamt protein och sedan några dl filmjölk. Blir ca 200 kcal. Om jag endast tar en frukt blir jag hungrig senare och inge roligt att försöka sova då och sen på morgonen är man otroligt hungrig. Försöker äta så här de dagar jag i alla fall tränar!

Ett litet tips att inte äta något 2 timmar innan du går och lägger dig om du inte tränar sent för då måste du äta oavsett. Sedan är det bra att äta mycket protein på kvällen och ej kolhydrater då kroppen går i vila och ska bygga upp muskler. =) Ha en bra kväll!

Tobias sa...

Ja, man känner sig riktigt duktig efteråt, hehe ;)

Mitt problem är väl att jag äter middag lite olika tider, men det brukar bli runt 18. Men det där med att äta lite innan man lägger sig låter som en smart idé, för jag upptäcker ibland att jag är hungrig innan jag lägger mig, och det är ingen hit.

Jag är mycket tacksam för ditt tips! Protein och inte kolhydrater på kvällen, ett bra tag innan man lägger sig. Det ska jag komma ihåg :)