tisdag 1 juli 2008

Dag 23 - och dag 22

Dag 22 föll bort i ett töcken av trötthet, som till sist urartade i en kebabpizza special som jag tryckte i mig nästan hela av. Det kändes inte alls bra och var inte ens speciellt gott (eller jo, lite gott var det nog), vilket iofs var en skön känsla att känna så, för det gör det nog lättare att avstå det i framtiden. Hursomhelst var det första pizzan på ett par veckor tror jag och det är rätt duktigt för att vara mig, för det brukade bli ca två pizzor i veckan tidigare, men jag tror att det är slöseri med både pengar och hälsa.

Igår kollade jag på vetenskapens värld, som handlade om personer på olika platser i världen som lever extremt länge (och kort). Det var klart intressant och födan verkar ha stor betydelse. Jag blev extra motiverad då av att byta kostvanor, men samtidigt tycker jag det är jävligt trist att laga mat. Och det ÄR svårt att börja med nya vanor. Jag tror dessutom det är olika svårt för olika personer att börja med nya vanor eller lägga sig av med ovanor, själv är jag ingen vane-människa överhuvudtaget och känner mig låst och uttråkad av fasta rutiner. Men jag har lyckats sluta röka, sluta dricka coca-cola, nästan slutat äta kött och lyckats börja jogga de senaste 5-6 åren, så i sinom tid så borde jag nog lyckas även med att laga nyttigare mat. Efter att ha sett det där programmet och att ha pratat med AK, så tror jag starkt på japansk mat. De nämnde också något som jag tror de kallade kalori-restriktion, vilket innebar att man bara äter sig 80% mätt. Det stämmer också överrens med vad jag läste i nån bok om yoga, dvs att man inte ska äta sig helt mätt och börja äta innan man blir hungrig. Jag läste även en artikel om en forskningsrapport för ett par år sen där det stog att man lever längre om man äter relativt lite mat, eftersom det minskar mängden fria radikaler i kroppen.

Nåväl, idag ska jag nog köra 5-6 km, sen blir det vila fram till fredag då jag springar Engelbrektslöpet med M. Trodde aldrig jag skulle se fram emot att springa ett lopp, men det gör jag. Det ska bli kul.

Nu är det 1:a juli, vilket innebär att det är dags att köpa gymkort, men eftersom jag ska springa idag, så får det bli imorron.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tittade på programmet och det var mkt intressant, så idag är jag extra sugen på rå lax, ris och alger :)
Det finns några bra böcker om att laga japansk mat,som är så mkt mer än sushi, men jag har märkt att det är svårt att hitta produkter som är av bra kvalitet och inte innehåller smakförstärkare... men på ekostrore finns några bra.
Du får säga till om du vill ha tips!
/AK

Anonym sa...

Jag menade ekostore...
/AK

Tobias sa...

ja, jag tar gärna mot tips/recept! :)

just alger och rå fisk tänkte jag med på. har nån gång käkat vitlöksmarinerad rå lax, det var supergott, mycket godare än sushi.

det är ju tyvärr smakförstärkare/glutamat i jättemycket matprodukter, man får verkligen anstränga sig för att hitta nåt utan det ibland :(

jag ska kolla in ekorr-store!

Anna sa...

Vad roligt att du ser fram emot loppet och du ska se efteråt är en helt galen känsla...

Hmm det där med japansk mat låter spännande...det får du blogga om när du provar så man vet om det är något att satsa på! Ny dag och nya tag, ett litet snedsteg gör inget. "Rom byggdes inte på en dag" Du kommer klara det galant även om vägen kanske inte är spikrak men vad gör det man måste ju leva oxå!

Anonym sa...

Intressant det där med ålder o kost, sushi e ju riktigt gott!

e är inte samma Magnus som "Magnus E"