onsdag 11 juni 2008

Dag 3 - vilodag

Idag var en vilodag planerad. Kände ändå för att straffa mig med en långpromenad för gårdagens gymskolk + att jag råkade häva i mig en del öl till fotbollen, men det blev ingen långpromenad ändå. Hade en massa annat att fixa dessutom, plus att mitt ben behöver vila lite inför morgondagens joggingtur, då tillsammans med två kompisar (om de inte bangar).

Ett tips till nybörjare för att komma igång att motionera är att försöka hitta nån att jogga eller promenera med. Det underlättar en hel del när man kan peppa varandra. Själv kör jag en hel del ensamt ändå, för det är svårt att hitta tider som passar andra osv. Ett tips till lite mer erfarna motionärer är att peppa kompisar att komma igång att jogga. Själv har jag en kompis att tacka att jag kom igång att motionera regelbundet.

Det här med att börja med nya bra vanor handlar ju också om att göra sig av med dåliga vanor. Motionering tar ju onekligen en del tid, så man får kanske först tänka efter vad i sitt liv man kan prioritera bort. TV och Internet har stulit en hel del av min fritid, och det är ju egentligen inte så svårt att prioritera bort. Nu kollar jag på teve 2-3 timmar i veckan kanske. Däremot spenderar jag för mycket tid på internet. Blir nog extra lätt så när man är singel och inte "behöver" umgås med nån annan. Men internet har varit en orsak till att jag kommit sent i säng så jag har tänkt testa ett sånt där "föräldrar-kontroll-program" som kan blockera internetanvändandet visa tider på dan t.ex. Jag ska testa om jag lyckas lyda det programmet, eller om jag avinstallerar det i desperation.. Men här är länken till ett gratis program utvecklat av nån löjlig amerikansk föräldrar-organisation som använder vidriga stock-foton på sin sida:
http://www1.k9webprotection.com/

Det finns en mängd såna program, men nästa alla kostar pengar, förutom detta. Så om du precis som mig har dålig karaktär så kan det bespara dig några timmar av letande att klicka på denna länk. Verkar vara rätt bra. Om några minuter så kommer internet att blockeras för mig, så det är nog bäst jag slutar skriva nu.

Ska återkomma mer med mina kostvanor framöver, men hittills har de inte varit optimala direkt. Men ingen chips hitills iaf.

2 kommentarer:

Anna sa...

Låter som en bra början i alla fall, gäller att skaffa en helt ny livsstil och inte börja hård dieta direkt, risken är då högre att man går upp allt igen. Motionen är trots allt viktig och det är lättare att kommaigång om du har en till att motionera med men det fungerar tycker jag även att ha ett träningsprogram att följa =) Fuskar mindre då ;) Lycka till!!!

Tobias sa...

Ja, jag håller med. Tar man i allt för hårt i början, är nog risken att man tappar sugen om man märker att man inte klarar av det man tänkt sig.

Jo, ett träningsprogram funkar finfint med :)

Har du nån blogg själv? Ser ut som om du i din presentation har en liknande blogg, vore kul att följa :)