söndag 8 juni 2008

Prolog

Denna blogg är mer en hyllning än ett plagiat av denna fantastiska blogg:
http://14kilo14veckor.blogs.se/

Mitt mål är alltså att gå ner 7 kg på 14 veckor, vilket inte är lika imponerande som 14 kg på 14 veckor, men jag har å andra sidan ingen att duellera mot, vilket jag tror faktiskt kan göra projektet en hel del svårare. Men framför allt är jag en inbiten slacker med hopplöst dålig karaktär. Det är åtminstone den självbild jag har, men jag hade i och med denna blogg helt ogenerat beskriva mina försök att rasera den bilden och byta ut min lönnfeta image, mot en något mer normalbyggd kroppsform.

I morgon måndag 8 juni så hade jag tänkt att mitt projekt startar, som lika gärna kan misslyckas fatalt och urarta i en dekadens av pizza, cola och chips, som i en ny kroppsform och kanske tillomed lite bättre självförtroende. Just i skrivande stund så är tvivlet stort och jag ser framför mig hur jag om 14 veckor istället har gått upp nåt kilo. Men för det mesta är jag mer laddad än någonsin och tror jag kan fixa det här.

7 kg på 14 veckor tror jag ändå är rimligt utifrån mina förutsättningar, och mina förutsättningar och nuvarande status kanske kan vara av intresse för eventuella läsare:

Efter att jag muckat från lumpen våren 1996 så upphörde all form av fysisk aktivitet i 10 år. Hösten 2006 havererade kroppen av en slags utbrändhet, som utlöstes av rätt hårda studier. Huvudorsakerna till utbrändheten var nog inte enbart hårda studier utan en dålig fysik, för lite sömn, dåliga matvanor och en del andra faktorer. Jag hann gå rätt långt in i väggen eftersom jag inte blev sjukskriven över ett år efter att jag började känna de första symptomen. Så när jag satt där ingjuten långt in i en betongvägg som jag försökt forcera så började jag inse att jag inte kanske inte varit så schysst mot min kropp eller min hälsa.

Nån gång under 2006 började jag med korta promenader som blev gradvis längre och mer frekventare, för att sedan övergå allt mer till kortare jogging-pass. Idag springer jag i regel minst 2 ggr i veckan, mellan tre och sex km. Givetvis har jag hunnit med en hel del svackor, motgångar och dekandenser, men det har ändå gått framåt.

En begränsande faktor för mig är alltså min utbrändhet, som gör att jag inte har lika mycket energi som en normal-person. Utbrändheten orsakade även domningar på hela högra sidan av kroppen, inklusive ben och fot, vilket också har begränsat hur långt jag kunnat gå och springa. Även om jag fortfarande känner av domningarna så har de sakta men säkert minskat, samtidigt som jag fått mer och mer energi. Jag jobbar idag 75% på ett stillasittande jobb, men har idag tillräckligt med energi för att sätta igång med ett projekt som detta.

Lägligt nog har jag nyligen varit på släktfest och proppat i mig mängder av god mat, öl och avrundade denna dag med en kebabrulle och jag har därmed lyckats pressa upp vågen på ett all-time-high på 83.4 kg. Senaste tiden har jag dock legat runt 82 kg och min målvikt är egentligen 75 kg. Men 83.4 får ändå bli min startvikt.

Jag lovar att försöka skriva lite kortare blogginlägg i framtiden, och om jag vågar så ska jag posta en "före-bild" och givetvis regelbundna resultat av olika slag. Både framgångar och motgångar kommer att publiceras i denna blogg. (Förhoppningsvis mest framgångar)

Nu finns ingen återvändo!

3 kommentarer:

Anna sa...

Ett stort lycka till! Kommer att följa dej men spänning!!!!!!!!

Tobias sa...

tack tack :)

nu vet jag att åtminstone en person följer bloggen, det är bra, då får jag lite nyttig press på mig, hehe.

Tobias sa...

har du en blogg själv förresten?