fredag 27 juni 2008

Dag 19 - drömmar om pulsklocka

Jag har bestämt mig för två saker:
1. Springa max varannan dag och minst 6 km per gång, no more 3 km-lopp
2. Köpa en pulsklocka

Imorron siktar jag på en mil för andra gången, det ska bli intressant att se hur det går. Jag var sugen på att ge mig ut idag, men då skulle benen inte pallat att springa en mil imorron. Läste också i ett diskussionsforum att det är viktigt med vilodagar, eftersom det är då musklerna byggs upp.

Idag anmälde jag mig till mitt livs första lopp, det är redan nästa vecka i Norberg och är på 5 km. Engelbrektslöpet that is. Jag och M. ska springa, men i varsitt tempo. Han lär slå mig med hästlängder misstänker jag. Men jag måste ju sätta upp ett mål tänkte jag, och jag siktar på att komma under 27 minuter, men jag tror jag har kapacitet att komma under 26 om dagsformen är perfekt. Enligt förra årets resultatlista så skulle jag komma rätt långt ner, men nånstans måste man ju börja. Förresten så varnade de för värmebölja nästa vecka, härligt va mackan?

Den nedanstående pulsklockan, en Garmin Forerunner 305 suktar jag en hel del efter nu. Det är en inbyggd GPS som mäter hur långt man sprungit och som kan lagra rundan man sprungit för att rita upp den på karta när man för över data till datorn. Det finns tydligen nån funktion som heter "Virtual partner™" också, där man kan tävla mot en "virtuell kompis" (Mållgan?). Den är jag lite nyfiken på också, även om det låter onödigt. Den är rätt dyr enligt mina mått, men jag fick ovanligt mycket pengar denna månad och kommer få det lite bättre i framtiden också, så jag tror jag kommer slå till ändå. Och när man ändå ska lägga ut en del pengar på nåt, så kan det var värt att lägga ut lite extra för att få nåt bra. Den kostar 2095 på elgiganten, vilket ändå är billigt jämfört med andra ställen där den kostar 3000-4000. Men jag ska först sova på saken.


För mer info om pulsklockan:
Jag kommer förresten inte att uppdatera denna blogg dagligen framöver. Idag har det hursomhelst gått 19 dagar av totalt 98, vilket är ungefär en femtedel. Jag börjar känna tvivel om jag kommer att klara av det här, men definitivt inte uppgivenhet!

3 kommentarer:

Anna sa...

Vad roligt att du ska springa ett lopp! Ha inte för stora krav på dej själv första gången, måste ju få lite tävlingsvana oxå =) Men detta kommer du fixa galant. Nu blir jag riktigt avis på pulsklockan du tänkt köpa =) Riktigt bra säger de som har en sådan, du kan väl köpa en så kan du rapportera om det fungerar bra och är värd att lägga pengar på? Lycka till på vågen imorgon!

Tobias sa...

Tackar :) Ja, jag ska rapportera! Har du själv nån pulsklocka?

Anonym sa...

värmebölja alltså? hoho. skönt att det finns vätskekontroller. prestationen brukar inte påverkas särskilt mycket av temperaturen, enligt min erfarenhet, men det är ju helt klart mest behagligt att springa när det är 15-20 grader varmt.