torsdag 12 juni 2008

Dag 4 - nya krafter

Vad jag hade tänkt skulle bli en kort 3 km-runda med kompisar blev nog en närmare 8 km lång runda, vilket är bland det längsta jag sprungit (sen lumpen för 12 år sen). Märkligt nog var jag inte speciellt anfådd efteråt, trots att jag spurtade något mot slutet. För första gången känner jag mig säker på att kunna klara en mil, och jag ska försöka inom en snar framtid. Mitt högerben började strula mot slutet iofs, men jag tror att det hade hållt ett par kilometer till i lugnt tempo. Men störst bedrift var det av R. som för första gången hängde med oss ut.

Även om jag nog har bättre kondition än nånsin tidigare så berodde det nog på att jag sovit rätt bra natten innan, vilat en stund på eftermiddagen, det var perfekt väder och så hade jag laddat med lite mellanmål innan (banan + havremjölk + oboy + stavmixer), det blir en väldigt sen kvällsmat däremot. Ska försöka komma ut lite tidigare i fortsättningen, vilket nog inte är så svårt om jag springer själv. Sitter nu så här strax efter nio och slevar i mig coops kidneybönor i chilisås. Känns lite lagom torftigt, men det är ju en hel del proteiner och inte så mycket kolhydrater, och rätt gott ändå.

Två positiva känslor och insikter infann sig efter dagens tur. Det är extremt skön känsla att man har hur mängder av energi kvar och knappt är trött efter 3 km, som jag för ett par år sen inte ens orkade springa halva sträckan av. Mina domningssymptom orsakade av utbrändheten har förbättrats i samma takt som min kondition och träningen har garanterat påskyndat tillfrisknandet.

Eftersom det gått så bra idag så vågar jag erkänna att jag åt fyra korvar i korvbröd både igår och förrgår, det hade jag inte ätit på flera år och jag gillar inte ens korv speciellt mycket. Men jag fick någon slags svacka, och dämpade suget efter chips eller pizza med det. Jag köpte iaf grovt korvbröd, men jag är lite skeptisk till en del bröd som utger sig för att vara grovt. Även om det är 6% kostfibrer i det, så är det väl fortfarande 94% kolhydrater? Bröd består väl nästan bara av kolhydrater, så om de slänger ner lite frön i det tror jag inte gör någon dramatisk skillnad. Rätta mig om jag har fel.

Jag fick för övrigt ett meddelande från Fredde från den blogg jag plagierar/hyllar, med ett citat:
When you are going thru hell, keep going. W Churchill

3 kommentarer:

Anna sa...

Grattis till att du sprungit 8 km =) Härlig känsla man får i kroppen och du ska vara grymt nöjd med dej själv! Ett litet tips att det finns korv med mindre fett i (viktväktarnas och även Scans må gott, ica har även gott liv) så kan man njuta av korv med bröd i fortsättningen med gott samvete!

Jag själv har haft en blogg som jag stängt ned men nu har jag börjat igen! Du kommer nog in på den om du klickar på mitt namn...

Tobias sa...

Tackar :)
Jag kikade lite snabbt på din blogg nu och den verkar intressant, kommer att följa den med intresse. Sitter på jobbet nu och får läsa igenom den när jag kommit hem.

Jag måste bara säga att jag är lite skeptisk mot viktväktarna, på senare tid verkar det som att allt fler pekar på att kolhydrater är den stora boven, och inte fett. Men viktväktarna har väl länge kört att man får äta hur mycket kolhydrater man vill, men fettsnåla grejer? Jag hörde iofs att de nu ändrat sitt poängssystem och att kolhydratrika grejer ger högre poäng, men det verkar ju iofs funkat mycket bra för dig!

Imponerande att du orkar springa marathon förresten!

Anonym sa...

Nu vet jag inte hur det är med korvbröd, men i vanligt bröd så brukar det vara 40-45% kolhydrater, ~10% protein, några procent fiber och resten vet jag inte.