lördag 28 juni 2008

Dag 20 - ännu en mil

På väg till spåret så kom jag på att jag ju bestämde mig förra veckan för att inte pressa mig så hårt, och istället skulle köra 6 km-rundor eller däromkring. Men nu hade jag glömt det och var så mentalt inställd på en mil, så jag körde på och klarade av det återigen. Pressade ner min förra tid med ca 50 sekunder och hamnade på 58:31. Konditionen finns där, men mitt ben hindrar mig. Benet funkade dock betydligt bättre denna gång än förra gången jag körde en mil, så jag är rätt övertygad om att det stärker benet, men sist hade jag problem flera dagar efteråt, så jag tror det är klokare att hålla en lugnare nivå några veckor framöver. Men idag kom jag över 60 km på en månad, det är nytt rekord med lite mer än 10 km marginal, och det är dessutom några dar kvar av månaden.

Jag har idag också bestämt mig för att köpa en sån där pulsklocka, trots att det är en rätt dyr leksak. Men när jag hade betalat alla mina räkningar hade jag en hel del över denna månad, och eftersom det knappt blir nån semester i år, så förtjänar jag nåt kul iaf.

Idag är det min fria ätar-dag också, vilket innebar ett besök på Max, där det blev en kycklingburgare med tillbehör. En jäkligt positiv grej med Max är att de skrivit ut hur mycket koldioxid varje mål motsvarar, och gjort en symbol på dem som är klimatsnålast (den jag köpte hade en sån symbol). De planterar dessutom träd som en klimatkompensation. Så om man nu ska äta snabbmat så är det där man ska äta.

Jag köpte även nån slags power-bar eller vad det hette, från friggs, som man ska äta inom en timme efter träning, för att återbilda muskler och sånt. Tror iofs det räcker med att äta nåt proteinrikt vad som helst, istället för att köpa en dyr sån där godisgrej, som smakade som en torr och billig kopia av japp.

Köpte även chips (utan glutamat) och en box lådvin och ett par fina mörka öl, som jag strax ska frossa på i min ensamhet framför nån film. I veckan har jag skött min kost rätt bra och jag känner mindre och mindre sug efter chips, pizza, godis eller sånt. Denna vecka blev det en center och en 33 cl mörk öl mitt i veckan, men det går framåt.

Jag är rätt övertygad om att summan av lasterna är konstant. Det ÄR lättare att motstå andra frestelser ju mer man joggar och tränar. Det är kanske tveksamt om jogg, kan kallas för en last, men jag är rätt övertygad om att samma sorts signalsubstanser i hjärnan aktiverar belöningscentrumet och får en att må psykiskt bra. Däremot mår man ju givetvis fysiskt sämre om man äter chips än om man joggar. :) En slutsats man kan dra av detta är att det kanske ändå är smart att försöka börja äta nyttigare samtidigt som man börjar träna, förutsättningarna för att lyckas är nog bättre då. Jag har tidigare varit rätt skeptisk mot diverse hälsotips, eftersom det för en otränad slacker kan verka rätt oöverstigligt att samtidigt börja träna och äta nyttigare, och att man kanske borde ta en sak i taget istället. Men nu tror jag nog mer på att det är bäst att göra båda grejerna samtidigt. Jag tror även att jogging/träning kan öka förutsättnignarna för att sluta röka också.

4 kommentarer:

Anna sa...

Vilken härlig inställning! Hoppas din fria dag var bra och att du njöt av allt smarrigt med gott samvete. Men om man tränar kan man unna sig vissa saker ibland. Tänk när du kanske inte tränade alls men ändå åt massor med onyttigt? Du har gjort massor med framsteg och sen att det slinker ned lite extra gör inget, tänk hur det var innan? Slank det mer då? När man tränar blir man mer hungrig och jag blir det på mat och inte på sötsaker och mat som är sååå gott =) Kom ihåg att viktminskning handlar om att ändra livsstil, ju längre en viktminskning tar ju större chans är att du lyckas hålla vikten, ett gammal ordspråk man har hört från förr men jag tror att det kan stämma, till en viss del i alla fall! Ikväll blir det fotboll =) Lycka till på vågen imorgon!

Tobias sa...

Du har helt rätt, har faktiskt knappt tänkt på det, men det är ju helt sant, jag ät betydligt mer onyttigt då och tränade mindre :) Och jag tror också på att ju längre tid det tar, desto större chans är det att man lyckas hålla vikten, men jag tycker ändå min vikt går lite väl långsamt ner och inte ens åt rätt håll ibland. Men man får väl hoppas på att det är muskler som byggs upp, hehe.

Anonym sa...

Gött att du tog milen under timmen!
Har läst alla dina inlägg nu och är imponerad av din beslutsamhet!
Hoppas du lyckas med ditt mål och att ditt ben vill sluta bråka.

Tobias sa...

Tack magnus! är det Magnus som i Magnus E?