söndag 15 juni 2008

Dag 7 - andra invägningen

Nuvarande Vikt: 81.9
Vikt för en vecka sen: 83.4
Förändring: -1.5 kg

Jag har precis klätt av mig naken och ställt mig på vågen, men eftersom jag smygvägt mig då och då så var resultatet rätt väntat. Egentligen är resultatet något missvisande tycker jag, eftersom jag förra helgen varit på släktfest och ätit en massa mat och onyttigheter och fortsatte med onyttigheter när jag kom hem. Dan efter så vägde jag exakt lika mycket som jag väger nu, så egentligen tycker jag att jag har stått stilla och är något besviken.

Samtidigt kan man se det så här: jag har valt min fria dag på lördagen och jag uppnår nog min maxvikt under hela veckan just på lördag och söndag. Så om jag jämför med förra veckans maxvikt så har det ju gett resultat. Om min teori stämmer så borde jag väga något mindre imorron kväll, vilket jag ska kontrollera och rapportera.

Jag tycker den här veckan har gått helt ok ändå, men om man ska rannsaka sig själv och se vad man kan förbättra så kan jag nog identifera dessa svaga punkter:
* Har ätit kvällsmat lite väl sent, flera dagar
* Sömnen har varit lite för kort vissa dagar
* Borde bli bättre på att äta mellanmål och borde äta stadigare frukost

Så de punkterna blir nästa veckas utmaningar. Sen kvällsmat har berott på att jag försökt motionera innan jag käkat, men jag har kommit ut lite sent av olika anledningar och då har kvällsmaten blivit sen också. För lite sömn beror på dåliga vanor i nästan hela mitt vuxna liv (och i tonåren) att lägga mig sent, vilket därför är rätt svårt att bryta, men jag fortsätter att försöka. Föräldrarkontrollen som jag installerat som blockerar internet vid 22.30 har jag avaktiverat flera ggr, men den har iaf funkat som en bra påminnelse om vad jag borde göra. Ska försöka lyda det mer denna vecka. Jag måste kanske inhandla lite mer självdiciplin. Mer frukost och mellanmål är nog ingen match egentligen.

Jag tror dessutom sömnen gör mer än man tror. Kanske bör man även bli bättre på att ta det lugnt efter man käkat, så att maten hinner smältas i godan ro. Jag googlade fram denna artikel om sömn och vikt:
http://www.motionsguiden.se/Article.aspx?ArticleID=101&catID=21&type=cat

Sist men inte minst, så kan man se mitt viktdiagram här:
http://www.fridgegraph.com/graph/?id=1839

3 kommentarer:

Anna sa...

Grattis till minuset =) Bra känsla när det går åt rätt håll =) Lycka till med veckan som kommer ! / Anna

Anna sa...

Förresten designen på bloggen blev riktigt snygg! Syns att en kille som har den ;)

Tobias sa...

Tackar tackar :)