tisdag 24 juni 2008

Dag 16 - för mycket av det goda

Bara de senaste veckorna har jag kommit över en viss gräns där jag ser joggingen/löpningen mer som ett nöje än som något nyttigt. Jag har sedan länge både tyckt det varit roligt och nyttigt, men nu är nöjes-faktorn mer avgörande för att få mig hoppa i löparskorna. Jag går tillomed och hoppas på få tid och ork att springa en mil igen.

Gårdagens övertidsjobbande med flyttande av stora skåp tog dessvärre ut sin rätt idag. Att jag sprungit ett ovanligt snabbt 6 km-lopp dan innan gjorde nog inte saken bättre. Idag mådde jag inte alls bra, blev helt dizzy, och gick hem efter lunch och däckade några timmar i sängen. Det har alltså blivit för mycket av det goda alltså (för mycket ansträngning). Så idag kände jag mig dessvärre inte heller i form för att träna nåt. Men det blev en rätt lugn entimmas-promenad nu på kvällskvisten. Jag såg ett rådjur som jag i ett naivt ögonblick tänkte gå fram och klappa, men det skuttade snart iväg.

Jag har även hunnit med att baka bröd, tänkte att jag nog ska börja käka det igen ändå, och inte vara alltför rädd för kolhydraterna. Det här brödet har nog dessutom lägre GI än många andra bröd, eftersom det innehåller kikärtor (eller valfri annan baljväxt) och rågsikt:
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=400238

Nu har jag fått en del goda tips om kvällsmat/kvällsmål, m.m. som jag ska försöka omsätta till verklighet. Jag ska försöka äta nåt lättare kvällsmål, med så lite kolhydrater som möjligt, så att jag inte behöver riskera att lägga mig hungrig, vilket faktiskt hänt då och då.

3 kommentarer:

Anna sa...

Bra att du vilar när du känner att du måste annars är risken att bli skadad stor!

Om du vill baka kan jag rekommendera sidan www.nlife.se där de har massor med nyttiga bröd med framförallt lågt GI =) Lycka till med bakandet!

Tobias sa...

ah, stort tack! recept på bra och nyttiga grejer är jag i stort behov av :)

Anna sa...

Haha vet du =) Jag har inte sett att du kommenterat i min blogg, tack så mycket för det =) Roligt att få lite feed back =) Såklart du får lägga mej som länk på din sida och ser att du gjort det =) Min blogg är lite under uppbyggnad så den blir nog bättre, ska lägga in recept och grejer =)