torsdag 17 juli 2008

Dag 39 - Maffetonemetoden

Idag testade jag Maffetonemetoden med hjälp av min pulsklocka. Den går som sagt ut på att man ska köra på i en låg puls. Maxpulsen ska då ligga enligt denna formel: 180 - ålder, och minimipulsen 10 steg under. Så i mitt fall blev det mellan 138-148.

Det var sannerligen inte lätt! Det var definitivt inte jobbigt, även om det blev svettigare än väntat, men det svåra var att inte dra upp i tempo. Jag hade ställt in klockan så att den pep med en ton när jag gick över 148 och en annan ton när den gick under 138. Den förstnämnda tonen pep ganska ofta, men jag fick till sist in en bra rytm. Men det gick extremt sakta och var rentutav lite tråkigt. Takten var inte mycket snabbare än en hastig gång, så det kändes som det tog evigheter att springa. Jag körde en sträcka på 5 km, och den gick på 34:50, ca 10 minuter långsammare än vad jag sprang på Engelbrektslöpet. Det var dessutom ovanligt mycket folk ute i spåret så det kändes nästan lite löjligt att springa i snigelfart med en klocka som pep till rätt som det var.

Men den här metoden ska ju tydligen vara aerob, dvs förbränning med hjälp av syre, och använda mer fett som energikälla. Så jag ska testa den en gång i veckan tänkte jag, men annars springa på i högre tempo.

6 kommentarer:

Anna sa...

Vad coolt att du provat den formeln och jag tror för förbränningen att den fungerar riktigt bra dock kanske inte den bästa för konditionen men man kan varva! Hmm min skulle alltså hamna på 147 - 157 om jag räknat rätt men där brukar jag hamna när jag kör mina distans pass så det var ju väldans bra det för förbränningens skull! Haha det blev ingen löparrunda idag för det regnade och sen när jag skulle till syrran så sken det upp såklart men vi tog en 2 timmars promenad, hujedamej men vi hade mycket att snacka om! Så det får bli min runda och nu ska jag i alla fall vila i två dagar helt =) Ha en trevlig helg och träna nu inte för mycket ;)

Tobias sa...

Nej det borde ju vara bättre konditionsträning att springa i högre tempo, men det verkar faktiskt kunna vara bra för konditionen också, kolla här om du vill:
http://www.dietist.se/fraagor/forbattra-amnesomsattningen-och-fettforbranningen-med-maffetone-metoden/
Det verkar som man kan träna upp sin aeroba förbränning och om man kör på den så blir man mer uthållig. Men att varva med det och högre tempo tror jag är det bästa och roligaste :) Det låter ju som du redan kör på aerob förbränning och det verkar ju gå mycket bra för dig :)

2-timmars promenad är inte illa! Det lär vara en bit över en mil skulle jag gissa, inte dåligt alls :) Skönt med vila, hoppas du får njuta av vilan och en skön helg du med :)

Anonym sa...

den där metoden är säkert bra. jag kan tänka mig att den ger bäst effekt om du förlänger passet lite. jag har alltid haft kondition som mål med min träning men vid långdistansträning försöker man ju ligga lägre i puls, undvika andfåddhet och komma hem utan att vara utpumpad men kanske ha avverkat en längre sträcka under en längre tid.

ok, här kommer ett specialtips som inte går av för hackor. jag brukar inbilla mig själv att jag bara ska ut på en kort runda för att orka ge mig ut och sedan när man väl är ute brukar det ju kännas bra och då gäller det att kuta riktigt långt bort hemifrån medan man har ork och sedan har man ju inte mycket val utan är så illa tvungen att ta sig tillbaka.

själv vilar jag idag

Tobias sa...

ja, jag kan tänka mig att det ger mer att köra längre pass med den metoden. jag ska testa det.

det är ett mycket bra tips faktiskt. tackar! :)

Anonym sa...

Du kan tjuvläsa några kapitel av Maffetones bok Träna för livet här;
http://www.sorena.se/default.asp?mode=B%F6cker&p=5&id=158&pid=157

Egentligen finns det så många vägar att test och gå. Problemet är att man har begränsat med tid, och en kropps om också begränsar. Träning att uppnå mål består ju faktiskt mest av vila (en liten bit träning och massor av vila innan näst träningstillfälle. Under tiden återhämtar sig kroppen).

Vi som bara är i början av det hela har ju en enorm utvecklingskurva framför oss.

Du ska träna på det viset som du trivs med. Men det kan vara bra att känna till olika metoder för att uppnå mål. Maffetonemetoden är krävande eftersom det låter en springa så fruktansvärt sakta i början.

Förr kunde jag gå som en iller och klara av att hålla pulsen inom 180regeln, men det funkade inte till slut.

Idag ligger nog lubbandet efter 180regeln kring 7 min/km.

Men jag fuskar oftast och har justerat det hela uppåt med 10-12 slag. Då landar jag på ungefär 6 min/km. Det känns som man lubbar på trots allt. Och att det går att fortsätta så långt till att fötter eller ben storknar.

Vet inte hur länge, när jag sist testade långlubb så varade det i 3 och en halv timme. Men det är nog dags snart för ett nytt test.

Siktar på att nå mitt max under senhösten (sen blir det vinterträning helt efter Maffetones 180regel). Tills dess är det bara lubba och se glad ut och hoppas att man inte tabbar sig med skador.

Stu Mittleman har en variant på Maffetones 180regel. Hadd´s system - som jag har länkad på min blogg - är ytterliggare en variant som ligger mellan Mittleman och Lydiard. Inte riktigt, men ungefär.

Kör hårt :)

Tobias sa...

Tackar för länk och info, mycket intressant! Jag tror starkt på den där Maffetone-metoden. Testade jogga en mil i låg puls och det var ju inga som helst problem konditionsmässigt, men det var en riktig pina de gånger jag körde på i högre tempo.