söndag 27 juli 2008

Dag 49 - vägning nr 8

Nuvarande Vikt: 80.3
Förändring från förra veckan: - 0.9 kg
Förändring totalt : -3.1 kg

Trots ett litet bakslag idag, i form av en pizza och utenbliven lång-jogg, så har den här veckan gått bättre än de senaste veckorna. Det var i grevens tid!

Idag har jag avverkat exakt 50% av det här projektet. 7 veckor av 14, eller 49 dagar av 98. Enligt planen borde jag gått ner 3.5 kg nu, men ligger 0.4 kg efter. Inte så katastrofalt alltså, så nu börjar jag återigen tro att jag kommer att fixa det.

Den enda större skillnaden i min strategi är lågpulsträningen, dvs Maffetone-metoden. Den tänker jag fortsätta med, plus att jag ska försöka få till två styrketräningsdagar i veckan. Senaste inhämtade kunskapen är att man även bör undvika mjölkprodukter, eftersom de innehåller mycket mjölksocker. Jag har under en längre tid druckit havremjölk, men däremot börjat äta filmjölk till frukost det senaste året, men jag tror jag ska testa soyayoghurt eller havremjölk + müsli istället.

För övrigt tror jag mjölk är helt missbedömt i sin nyttighet och att det ligger starka ekonomiska intressen bakom mjölkpropagandan. Tänk bara igenom följande fakta. Ett av de största mejerierna i Sverige påstår att man ska dricka sex glas mjölk om dagen för att man ska få starka ben. Samtidigt är Sverige det land som både dricker mest mjölk i världen OCH har högst antal benbrott. Dessutom är det nästan bara i Europa och länder med europeiska ättlingar, som vuxna tål mjölk, de flesta vuxna i världen är annars laktosintoleranta. I många biologiska sammanhang så leder ett överskott av ett visst ämne till att kroppen får försämrad upptagningsförmåga av det ämnet. Skulle mycket väl kunna vara så även med Kalcium, dvs ju mer vi får i oss av det, desto sämre kanske kroppen blir på att tillgodogöra sig det. Detta var ett litet sidospår, men jag tror det finns en mjölkkonspiration out there.

2 kommentarer:

Anna sa...

Ett stort grattis till minuset, det är du värd som du kämpar hela tiden =) Hoppas det fortsätter så...intressant om mjölken, du har intressanta inlägg hehe och tankar om allt möjligt, lika spännande att läsa dessa varje gång! Hihi hoppas du haft en bra måndag!

Anonym sa...

Håller helt med dig angående mjölkkonspirationen. Det är inte alls så nyttigt som de vill få oss att tro. Tvärtom, tror jag.

Men om frukostvanorna - yoghurt då? Det tror jag bara innehåller typ hälften så mycket mjölksocker som mjölk. Men klart, sojayoghurt är säkert allra nyttigast, ingen kolesterol och endast vegetabiliska fetter. Men alla jag har sett har socker tillsatt. Plus att det ju är så himlans dyrt...