måndag 7 juli 2008

Dag 29 - lång kvällspromenad

Jag har börjat leka lite med min puls-gps-klocka. Än så länge har jag bara promenerat med den och bara kikat på en bråkdel av de funktioner som verkar gömma sin inuti den. Här nedan är ett exempel på hur ens sträcka kan ritas upp på en karta. Dessvärre är kartan rätt värdelös, och även om man kan få sträckan överförd till Google Earth, så blir det inte så bra där heller. Men de där gps-punkterna lär ju gå att exportera och få in i nån bättre karta skulle jag tro, så jag får höra med nån av mina två vänner som jobbar med gps och har pluggat sånt tillomed. Å andra sidan så är det ju rätt onödigt att få det uppritat på en karta. Det som är lite mer intressant är diagrammet nedan som visar vilket tempo man hållit. Den visar att jag gick i ungefär 10 min/km under min enmilapromenad idag.



Mer nördfakta om gps:en är att vänta i denna blogg...

Det blev som sagt en mils promenad idag. Det var rätt skönt att gå på kvällen när det slutat att regna, men det tar sån tid och jag vill så gärna få lite mer tid till roligare saker än att promenera. Av någon diffus anledning så tror jag långpromenader kan vara bra att köra också ibland. Jag vill minnas att jag hört att man förbränner mer fett på långpromenader än när man springer motsvarande sträcka. Kan det verkligen stämma?

Imorgon ska jag göra ett nytt försök att ta mig till gymmet. Fortsättning följer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det ska bli kul att följa din väg med din gpspulsklocka. Sånt är kul. Jag har funderat på en gps:are, men har dålig erfarenhet av dom här i skogarna. I alla fall med min vanliga gps (explorist 100) som jag använt mig av vid några tillfällen.

Den tappar satelliter konstant för att få den bästa mätningen, och det måste vara klarblå himmel för att det ska fungera hyggligt i skogen.

Så just nu kör jag med en Polars rs200 med fotsensor för avståndsmätning. Fungerar ganska bra nu när jag ställt in den. Men programvaran - jämfört med en Garmin 305 är verkligen trist. Jag gillar diagram.

Fettförbränningen är givetvis olika för olika människor. Men regeln är att så fort du går upp i anaerobisk nivå så bränner du glykogenförråden i muskler och lever. Men ligger du och tränar aerobiskt så tar kroppen i huvudsak energin från fettsyrorna. Aerob träning tar i större del energin från fettreserverna, anaerob träning från glykogenförråden. Och det är viktigt att veta ifall man vill gå ner i fettvikt.

Den enklaste metoden för att ligga rätt i zon (för aerob träning) är efter Maffetonemetoden och 180regeln. Ta 180 i grundtal, dra av din ålder. Och använd sedan detta tal som din maximala arbetspuls i passen. I ditt fall blir det väl 180-32= 148. Arbetsområdet blir 10 slag nedåt, så 138-148 borde passa dig.

Om du arbetar inom den zonen (Maximal Aerobic Function) så gynnar du din kropps förmåga att hämta energin i första hand från fettsyrorna (via ketonkroppar) och inte från glykogenet. Detta kan tränas upp genom att ligga på rätt nivå, och även underlättas med rätt kost (minska kolhydraterna).

Lubb on!

Tobias sa...

Mycket intressant tips och information! Tusen tack :)

Den där polar rs 200 var den jag valde mellan, men det blev en garmin 305 till slut.