torsdag 10 juli 2008

Dag 32 - dagen efter

Känner mig inte så mör efter gårdagens träningspass, men lite träningsvärk i benen hade jag, så jag sköt upp dagens planerade löpning till imorron. Dessutom har jag känt en väldig svaghetskänsla i vänstra armen, som jag började känna redan vid gymmet när jag körde nån maskin där man skulle lyfta upp vikter med armkraft. Men det börjar gå över nu. Antagligen är man väl bara rejält otränad. Jag är den där killen som aldrig gjorde armhävningar eller situps på pojkrummet när jag var i tonåren, som de andra tuffa killarna, eftersom jag tyckte det var primitivt och att muskler inte fyller nån funktion i dagens moderna samhälle. Men vår kropp och biologi är ju dessvärre inte alls anpassade till det här samhället, så det är ju faktiskt viktigt att träna på nåt sätt. Dessutom är det ju faktiskt lite snyggare med lite välbalanserad kroppsform istället för att låta fett och annat centreras på en kroppsdel (magen).

Som jag tidigare nämnt så skrev badgear en intressant kommentar häromdan. Jag tycker det är så viktigt och intressant att jag tar mig friheten att citera rakt av, istället för att försöka sammanfatta nåt själv:

"Fettförbränningen är givetvis olika för olika människor. Men regeln är att så fort du går upp i anaerobisk nivå så bränner du glykogenförråden i muskler och lever. Men ligger du och tränar aerobiskt så tar kroppen i huvudsak energin från fettsyrorna. Aerob träning tar i större del energin från fettreserverna, anaerob träning från glykogenförråden. Och det är viktigt att veta ifall man vill gå ner i fettvikt.

Den enklaste metoden för att ligga rätt i zon (för aerob träning) är efter Maffetonemetoden och 180regeln. Ta 180 i grundtal, dra av din ålder. Och använd sedan detta tal som din maximala arbetspuls i passen. I ditt fall blir det väl 180-32= 148. Arbetsområdet blir 10 slag nedåt, så 138-148 borde passa dig.

Om du arbetar inom den zonen (Maximal Aerobic Function) så gynnar du din kropps förmåga att hämta energin i första hand från fettsyrorna (via ketonkroppar) och inte från glykogenet. Detta kan tränas upp genom att ligga på rätt nivå, och även underlättas med rätt kost (minska kolhydraterna)."

Jag har inget att tillföra, men ska ta till mig av informationen och använda min pulsklocka för att försöka hitta rätt arbetspuls. En länk till badgears blogg finns till höger på denna sida, ovanför reklamen.

Nu ska jag dra mig mot sängen och läsa igenom hur man använder pulsmätaren.
Imorron drar jag till skogs (sommarstuga) och det blir nog därför inget bloggande förrän på söndag, den fruktade invägningsdagen.

Inga kommentarer: