söndag 20 juli 2008

Dag 42 - vägning nr 7

Nuvarande Vikt: 81.2
Förändring från förra veckan: + 0.1 kg
Förändring totalt : -2.2 kg

fucking motherfucking fuck! Nej, jag vet inte vad jag ska säga. Det går inte så bra längre. Jag önskar jag kunde skylla på att det är muskelmassan som ökar, men det är väldigt osannolikt. Precis som några kloka rådgivare sagt till mig så har jag mätt mig lite istället, runt magen framförallt, men den verkar inte minska märkbart. Jag börjar misstänka att jag gör nåt galet. Läste en intressant artikel som handlade om Maffetone häromdan, och i den fanns en förklaring som skulle kunna vara möjlig, men jag återkommer till det imorgon, för det förtjänar ett eget blogginlägg.

Men i övrigt känns det som träningen ökar mer och mer. Visserligen bangade jag gymmet hela denna vecka, men tänkte kompensera det med två gånger kommande vecka. Jag har också varit lite misspeppad pga att det är lite körigt på jobbet och kommer vara det ett par veckor till (då jag har semester, hehe).

En kort analys av vad jag möjligtvis kan gjort fel och inte gjort fel kan jag nog klämma fram här, men ska rannsaka mig själv lite djupare imorgon. Jag tror inte mängden träning är så mycket jag kan förändra, eftersom jag pga utbrändheten inte har så mycket ork alltid, och den ork jag har lägger jag oftast i första hand på träning. Däremot kanske jag inte tränar på rätt sätt, och det är det jag ska skriva mer om imorgon. När det gäller mat, så har jag nästan helt slutat äta chips, vilket är en rätt stor förändring i mitt liv, eftersom det varit en av mina största laster. Däremot har sötsuget ökat och jag måste erkänna att det blivit några godisbitar i veckan. Det är dock ett rätt nytt betende för förut köpte jag aldrig godis eller blev sugen på det. Men även det finns en förklaring till i Maffetone-teorin, återkommer till det med imorgon. Vanlig mat tycker jag att jag äter ganska hälsosamt och inga stora portioner. Det är inga större mängder, ganska lite kolhydrater och bara kolhydratgrejer med fullkorn i när det väl blir det. Jag äter frukost regelbundet och har börjat äta mellanmål ganska regelbundet. Så de enda uppenbara fel jag själv kan se är att jag äter på min höjd 2-3 onödiga små godisbitar i veckan. Det vore rätt märkligt om de små futtiga bitarna räckte till för att motverka effekten av motionen. Jag har svårt att tro det faktiskt. Ok, jag har min ätardag, men den tror jag ändå starkt på och det är många som har gått ner i vikt som kör med en sådan, så den tänker jag fortsätta med. Däremot kanske jag inte behöver frossa stora mängder bara för att det är ätardag.

Jag är fortfarande dålig på att lägga mig i god tid, men får alltid minst 6 och oftast 7 timmar sömn, så det är inte jätteilla på det planet heller, även om det kan bli bättre och skulle vara gynnsamt.

Kanske är jag bara dålig på att se mina egna svagheter (fast det tror jag faktiskt inte), men jag tar tacksamt emot pekpinnar, råd, tips och vilda spekulationer. Och peppande såklart ;)
Ett trumfkort har jag kvar ändå, och det är Maffetonemetoden och lågpulsträning, som jag faktiskt tror kan hjälpa mig att ge bättre resultat när det gäller vikt, men tydligen är det även bra för tidsresultat också. Men jag återkommer som sagt till det.

Så här ser min viktkurva ut just nu. Det raka gråa strecket är den idealkurva jag måste följa för att nå målet. Om min gröna kurva inte vänder nedåt snart så ligger jag pyrt till. En hård vecka väntar alltså.




Ska tillägga att jag nyss (i ren desperation) vägde mig igen och då visade vågen 80.8, trots att det bara var nån timme sen jag vägde 81.2 och inget viktpåverkande har hänt sen dess. Vågar ska man som sagt ta med en nypa salt. Hursomhelst så är sanningen fortfarande den att viktminskningen går lite väl långsamt, eller minskar inte alls.

2 kommentarer:

Anna sa...

Det lät knepigt...hmm du kanske ska bokföra allt vad du äter några dagar och skriva upp tiderna så ser man på papper vad som slinker ned. Äter du var tredje timma? Äter du frukost? Viktigt att få gång förbränningen med att äta frukost på morgonen och sedan mellanmål. Det kanske slinker ned mer än vad man tror, och viktigt att ha rätt balans mellan fett, kolhydrater och protein, t ex om du äter för lite fett kan förbränningen oxå stå stilla! Bokför så du ser vad du får i dej, bara några dagar...knepigt men bra att försöka se vad som är fel. Dock tycker jag att du gjort en stor vinst med att du lagt om en hel del i din livsstil och det vinner du på i långa loppet när du tar det lilla lugna istället för att rusar och svälter sig själv. Nej skämt å sido, du förstår nog vad jag menar =) Nu ska jag plocka hallon =)

Tobias sa...

Ja, jag ska kanske börja bokföra det jag äter, fast det låter så tråkigt tycker jag ;) Men det är nog bra. Jag äter frukost, men däremot kanske inte var tredje timma, jag är lite dålig på mellanmål och kvällsmat, och har lite oregelbundna tider ibland. Det där med fett kände jag faktiskt inte till! Äter nog väldigt lite fett faktiskt. Ska till mig av det du säger :) Och ja, jag har ju redan lagt om min livsstil på en del plan och det borde ju ge nåt i långa loppet :)