måndag 14 juli 2008

Dag 36 - nygamla planer

Vid starten av det här projektet hade jag tänkt följa ett visst träningsschema, men pga uppskjutning av gymmande så blev det riktigt så. Men jag tänkte att från och med denna vecka börja försöka följa planerna, som ser ut så här:

mån: gym
tis: 6 km jogg
ons: vila
tors: 6 km jogg
fre: gym
lör: 1 mil promenad
sön: 3-6 km jogg

Pga oberäkneliga utbrändhetssymptom, väderlek, samt att jag inte är någon människa med speciellt fasta rutiner, så kommer det inte bli exakt dessa aktiviteter på just dessa dagar. Idag blev det 6.5 km jogg t.ex, istället för gym. Men det blir gym imorron hade jag tänkt. Beroende på hur jag känner mig kommer jag nog flytta runt vilodagen vid behov, förutom att jag kan byta plats på andra aktiviteter. Det viktiga är att summan blir ungefär densamma varje vecka, och att det blir någorlunda varierat upplägg.

En ny dimension i min löpning senaste två gångerna har varit att även mäta pulsen. Dels är det intressant att se hur ens puls förhoppningsvis kommer att förbättras, och dels är det bra att se hur ens puls varierar under ett lopp. Och så är det ju en hjälp till att köra den där Maffetone-metoden som jag ska testa på framöver. Här nedan är mitt 6,5 km lopp idag, med pulsen i rött och farten (min/km) i blått.





Efter joggen så hittade jag boken på bilden nedan, inplastad på en parkbänk. Det är tydligen ett slags projekt där folk byter böcker med främlingar på detta sätt. Man kan logga in på nätet för att se vem som haft boken innan verkar det som. Tuff grej! www.bookcrossing.com


Skulle egentligen postat en del supertuffa GPS-länkar och grejer här som G. gav mig häromdan, men jag skjuter på det till imorgon, eftersom tiden rinner ut nu.





4 kommentarer:

Anonym sa...

Babels Hus har jag i bokhyllan! :)

Tobias sa...

kool! :) har du läst den då? var den bra?

Anna sa...

Ser ut som ett bra träningsupplägg och bra att du intehakar upp dig på att slaviskt följa det. Egentligen ska man träna lite som man känner för! Coolt att du hittade en bok, och rolig grej att byta böcker på...lite annorlunda kan man direkt säga! Ha en bra vilodag ;)

Tobias sa...

tackar :) ja, jag tror det kan vara en fördel att vara lite flexibel och göra det man känner för, det blir nog mer lustfyllt då. jag funkar så i alla fall. men det kan nog vara bra att ha nån typ av schema eller mål ändå för att få lite diciplin på sig själv :)