torsdag 24 juli 2008

Dag 46 - att ta sig tid

Idag körde jag lågpulsträning igen, det känns riktigt bra och det blir roligare att motionera och mycket lättare att motivera sig när man vet att det kommer att gå lätt som en plätt.

And now to something completely different. En anledning till att jag inte börjat motionera tidigare är nog samma anledning som många har till att inte motionera. Det är tidsbristen. Tänker man efter så är det ju inte alls mycket tid som går åt. Tränar man relativt ambitiöst så kanske man lägger 5 timmar i veckan på jogging/motion, och det är en bråkdel av vad många lägger på att kolla på teve. Och jag tror alla skulle klara av att byta ut lite tevetittande mot motion. När man väl kommer igång och får flyt så känns det dessutom mer lockande att ta på sig joggingskorna än att slökolla på nån dålig serie som man klarar sig lika bra utan.

Men själv har jag aldrig varit nån stor tevetittare och därför inte behövt prioritera bort det. Däremot har jag försökt syssla med lite diverse projekt, alltifrån att försöka göra lite webbsidor, till att planera nån företagsidé, till att skriva på min bok. Det är saker jag verkligen gillar att göra, men tyvärr känner jag att jag måste prioritera bort en hel del av de sakerna. Det känns ganska trist, men inte så jobbigt ändå som jag trodde. Men jag hoppas på att när jag är helt återställd från utbrändheten även få lite tid till att greja med de sakerna. I sinom tid ska jag nog också dra ner träningsambitionerna till något mindre än vad jag gör just nu. Men jag vill göra ett ryck nu, dels för att komma i form, gå ner i vikt, men också för att påskynda mitt tillfrisknande.

Men jag undrar ändå, ni som tränar flera gånger i veckan, får ni nån tid över till annat förutom att jobba-äta-träna-sova ???




?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är mycket roligare att springa lågpuls! Håller med helt och hållet. Hoppas det ger bra resultat vad gäller prestation på 5km också.

Tobias sa...

Ja visst är det?! Jo, jag hoppas det med, vet faktiskt inte hur det är med det, det kanske krävs träning under en längre tid också, jag vet inte.

Anonym sa...

Angående tidsbrist. Det är jävligt lätt att slarva bort hela kvällen efter jobbet på en massa skit. Om man kan släpa sig ut och träna, även om det känns fruktansvärt motigt, kommer man ju nästan alltid hem uppladdad med energi, trots eller kanske särskilt om man tagit ut sig, och kan producera mycket mer konstruktiva och kreativa grejor än om man suttit still hela jävla dagen.

För egen del tycker jag dessutom att löpning kan fungera både som avstressare och någon sorts rening av tankar. Inte sällan knäcker man de svåraste tankenötterna mitt i löprundan.

kuta järnet

Tobias sa...

ah, bra tips! det är ju faktiskt sant. man får inte mycket gjort när man sitter stilla hela dan. hjärnan blir potatismos då.