onsdag 23 juli 2008

Dag 45 - gym igen

Kom till sist iväg till gymmet en andra gång. Det känns något lättare att ta sig dit och motivera sig för varje gång man tvingar sig dit. Men väl där är det ganska skönt och kul. Testade att lägga på lite extra vikter denna gång och det funkade också bra. Mitt mål är att ta mig dit en gång till den här veckan, men är rätt nöjd att ha tagit mig dit igen. Kan nog vara bättre att smyga igång ibland, än att sätta för hög ambitionsnivå alltför tidigt.

Nu trängs även det här plastkortet bland andra diverse kort i min plånbok. Jag är nästan lika stolt över det här kortet, som om jag fått en OS-medalj.


Imorgon tänkte jag testa ett mil-pass igen på låg puls. Min förra lågpuls-mil-tid var 1:11, och jag hoppas komma under det denna gång. Kollade min vilopuls häromdan, vilket jag hade noll koll på vad den var. Den låg tydligen kring 59. Normal är 60, men många har runt 70. Min hjärna har inte riktigt fattat att jag fått upp konditionen och tror fortfarande att jag är en hopplös slacker, så om jag skulle gissat vad min vilopuls var så skulle jag nog chansat på 80. Men den var alltså något under normal vilket var överraskande ändå. Tänkte jag skulle kolla vilopulsen med jämna mellanrum också, för att se hur den förändras.

Ett stort aber med Maffetone metoden är att anaerob träning tydligen motverkar effekten av aerob träning, så helst ska man bara köra aerob träning för att få bästa effekt. Det innebär att man inte ens ska köra styrketräning. Men jag tänkte ändå köra på med styrketräning, och satsa lite mer på lågpulsträning, och hoppas att det åtminstone ger lite positiv effekt.

Har jag förresten nämnt att min akupunktör tyckte jag skulle börja styrketräna? Hon kunde se det på min tunga.. "the tounge is the mirror of your heart". Och mitt hjärta mådde tydligen inte helt bra, så därför behövde jag styrketräna. Jag tror att hon har rätt.

Förresten mätte jag magen igår och för första gången kan jag säga med säkerhet att omkretsen krympt. Det är värt att fira med en gräddtårta, eller kanske några grönsaksstavar. :/

Inga kommentarer: