söndag 6 juli 2008

Dag 28 - vägning nr 5

Nuvarande Vikt: 81.5
Förändring från förra veckan: + 0.2 kg
Förändring totalt : -1.9 kg

Fyra veckor av fjorton har nu passerat. Återigen en vecka utan större förändring och en liten uppgång tillomed, även om vågens precision egentligen inte är att lita på vid så här små förändringar. Jag måste säga att jag är lite besviken att jag inte gjort någon större framgång än så här, åtminstone inte viktmässigt. Inte ens om jag mäter med måttband runt magen kan jag se någon tydlig förbättring. Det suger, och får mig att tappa lusten en aning ibland. Men mestadels sporrar det mig att ta i med nya tag.

Senaste veckan har trots allt varit rätt inaktiv och jag har "bara" sprungit två gånger och knappt tränat så mycket mer än så, någon halvlång promenad kanske, och möjligtvis lite styrketräning. Det har känts lite som en mellanvecka, en mindre svacka i träningslusten, plus att jag laddat mentalt inför loppet. I veckan har det glidit ner ett par mindre godisbitar och en glass och i helgen blev det både pizza, falafelrulle och kycklingspett i jordnötssås, chips och en chokladkaka inom loppet av två dagar, så egentligen är vågen kanske rätt snäll mot mig trots allt.

Under dessa fyra veckor har jag ändå gjort en hel del framsteg måste jag säga. Förutom nåt enstaka undantag, så har jag inte köpt chips eller pizza mitt i veckan sen jag började med det här projektet, och det är ett stort framsteg för mig, eftersom jag käkat det 1-2 ggr mitt i veckan + helg, i väldigt många års tid, tror jag. Jag vet inte säkert hur mycket jag ätit, eftersom det är sånt jag gärna förträngt. Jag har under den här tiden även gjort flera framgångar med löpningen och fått in bra rutin på det. Jag tycker mig också ha blivit piggare och fått lite mer energi. Så någon form av framsteg har jag ändå gjort, men jag hade hoppats att det skulle märkas mer på vikten. Men det kanske krävs en liten startsträcka innan det börjar hända nåt?

Hursomhelst så kommer jag denna vecka börja med att gå till gym och träna lite smått, och jag ska fortsätta försöka äta nyttigare och bättre. Jag tror på ett bättre resultat på vågen nästa vecka.

Knappast en medalj att skryta med, eftersom alla fick en, men den betyder nåt för mig ändå (även om den hänsynslöst kommer att förvaras nedslängd bland annat bråte i nån byrålåda med diverse saker):

4 kommentarer:

Anna sa...

Medaljer är alltid roligt att få, de ska man vara stolta över =)

Bra att du vet anledningen till varför det blev ett litet plus på vågen...så om du riktigt sköter dig så vad skulle vågen visa då ;) Kan du kanske hålla dig till en dag i veckan då du äter vad du vill så blir det lite mera begränsat men ändå en dag att se fram emot? Men du har ju trots allt minskat ned på dina intag och det är en stor vinst att du ändrat din livsstil till det bättre då det handlar om det =)

Hoppas du kommer iväg till gymmet denna vecka för det är ju sååå bra för kroppen men det vet både du och jag.....ska snart sova och ladda inför imorgon....regnar här idag och blir extra trött =)

Tobias sa...

Ja, medaljer är ju rätt skoj att få faktiskt :)

Ja, jag ska faktiskt försöka mig på att bara äta onyttigt en dag i veckan i fortsättningen och ha diciplin på det. Men det känns svårt ibland när man blir väldigt sugen på nåt, hehe. Men ju mer man motstår suget desto mindre blir det verkar det som.

Imorron, ska jag försöka ta mig iväg till gymmet. Det har regnat en massa här med, det är lite trist, speciellt om man inte har vattentäta löparskor :(

Anonym sa...

om du har gått ner 2 kg på 4 veckor så håller du ju tidsplanen. än så länge i alla fall. en liten uppgång senaste veckan är nog inget att oroa sig för.

Tobias sa...

nej, förhoppningsvis har du rätt :)