onsdag 9 juli 2008

Dag 31 - första gympasset!

I fucking did it! Till sist kom jag iväg till gymmet efter många om och men. Jag måste medge att bloggen var till viss hjälp. Precis som nån av killarna i bloggen 14kg14veckor så tänkte jag "hur skulle det se ut i bloggen", om jag valt att skjuta upp gymmandet igen. Så ett stort tack till alla bloggläsare ;-) Jag kan inte riktigt förklara här och nu vilken stor mental utmaning det är för mig att ta mig dit till gymmet. Förvisso var den högsta tröskeln redan forcerad, genom att jag varit där förut och fått instruktioner, men då lyckades jag ha sönder en glaslampa i trappen där 40-50 vältränade tjejer satt och väntade på nåt pass, vilket inte gjorde det enklare att komma dit igen. Nåväl, om tröskeln var 3 meter första gången, så var den 2 meter idag och kommer nog vara max 1 meter nästa gång.

Hursomhelst så genomförde jag mitt personligt utformade pass, som jag fått av instruktören sist jag var där. Det gick fint, vissa grejer var kanske lite för lätt, medan andra kändes tungt. Framförallt så är nog vissa muskler i överkroppen ordentligt otränade. Frågan, som jag ställer rakt ut i cyberrymden, är om det är nån vits med att träna benmuskler om man joggar/löper regelbundet? Får man inte styrketräning av benen på köpet när man är ute och springer?

På gymmet var det väldigt lite folk, vilket kändes rätt skönt, och det var dessutom alltifrån spinkiga tonårsgrabbar till mulliga tjejer i min ålder och allt däremellan. Tillomed hon som stog i receptionen var rätt mullig. Själva gymmandet kändes betydligt roligare än jag trott och jag tror starkt på att jag kommer att kunna gå dit regelbundet, 2 ggr/vecka, men jag tror jag mjukstartar lite med en gång i veckan möjligtvis, får se hur det känns.

Nu ska jag belöna mig med en kebabrulle mitt i veckan och sent på kvällen, men det blir ingen ätardag i helgen eftersom jag ska iväg till sommarstuga och antagligen slita lite där. Så.. kebabrulle, because i'm worth it.

I övrigt har jag ofta tidsbrist, därför kan jag vara seg med att svara på bloggkommentarer och kolla i andras bloggar ibland, men jag svarar alltid och läser allt :)

3 kommentarer:

Anna sa...

Vad härligt att du gick till gymmet =) Idag känns det säkerligen ordentligt i kroppen för dej! Och att äta en kebabrulle är du bara värd, tänk att du valt bort pizzan i alla fall =) Att styrketräna benen, jag gör det för att undvika skador, genom att köra styrka kommer man säkerligen åt andra muskler än när man springer och bra att bygga upp...men det är min egen teori ;)

Anna sa...

Nu kom jag på mer saker när jag var ute och sprang! När det gäller styrketräning av benen...fick rådet av min instruktör då jag har som mål att bli bättre i min löpning. Hon rekommenderade utfall med hantlar, vadpress och sittande benpress dock för den delen att jag tycker benspark och lårcurl är grymt tråkiga övningar. Du kan alltid byta sen efter ett tag eller det ska man göra för att man ska motivera sig! Tänk på fördelarna styrketräningen ger, mer muskler = högre förbränning. Dock är det lite knepigt kan jag tycka då man egentligen behöver ett överskott av kcal för att bygga muskler men samtidigt ett underskott för att gå ned i vikt....hmm undrar hur det går i hop sig ;) Självklart vet jag att fettvikten minskar samtidigt som vågen kanske rent av går upp eller står stilla! Lycka till!

Tobias sa...

Ja, jag känner mig lite småmör i kroppen idag ;) Det där med träning av benen låter klokt och rimligt, så det är nog bäst att fortsätta med det då :)

Men utfall med hantlar, vad är det? Är det bra för benmusklerna?

Justja, jag har inte tänkt på att musklerna ökar förbränningen, det är ju bra :)

Tack! =)