söndag 3 augusti 2008

Dag 56 - vägning nr 9

Nuvarande Vikt: 79.7
Förändring från förra veckan: - 0.6 kg
Förändring totalt : -3.7 kg

Efter en ganska lat och lugn vecka så hade jag räknat med att gå upp något i vikt, men istället gått ner. Har dessutom grillat och ätit gott i helgen tillsammans med goda vänner, men vi han även med en jogg på drygt 5 km, en långpromenad och 3 bad. Vi fick tillomed chips och jordnötter över. Rena hälsoweekenden alltså. Närå, det gick ner en hel del chips, öl och andra läckerheter.

Hursomhelst så är jag rätt säker på att mina nuvarande kostvanor är rätt okej, även om de är långt ifrån perfekta. Jag blir alltmer övertygad om att kostvanorna inte påverkar vikten så väldigt mycket numera. Utan det handlar mer om rätt sorts motion, även om både kost och motion givetvis är viktiga faktorer.

Min plan nu är att under min två veckor långa semester som jag har framför mig, köra en hel del Maffetone och varva med lite styrketräning och nåt tempolopp. Ska även läsa igenom min bok om Maffetonemetoden.

Jag tänkte även sluta med kaffe, jag mår faktiskt inte alls bra av det, utbrändhetssymptomen förvärras väldigt tydligt av det, men trots det så har jag av gammalvana och i desperat behov av uppiggning och koffeinberoende pimplat på rätt bra ändå idiotiskt nog.

Nu har jag bräckt 80-kilos gränsen, men siktar på en seriös träningsvecka nu och tror faktiskt jag har potential att komma under 79 till nästa vägning.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra jobbat! Har inte följt dig så länge, men inspireras av att läsa om löpningen och tankarna om kost och träning.

Är själv ganska ambivalent till kaffe. Förut var jag väldigt känslig och blev småskakig av ett par koppar. Nu har kroppen vant sig och jag dricker på, mest av gammal vana tror jag.
Funderar över viktpåverkan, tycker mig minnas att jag läst något om insulinpåverkan av koffein (som då inte skulle gynna viktnedgång) å ena sidan, å andra sidan att förbränningen ökar? Eller att man orkar träna mer kanske.
Några tankar om det?

Tobias sa...

Tackar! Kul att du blir inspirerad :)

Ja, det är lätt att vänja sig vid kaffe och dricka det av gammal vana. Jag har också funderat på vad koffein kan ha för påverkan på vikten. Det där med insulinpåverkan hade jag inte hört, men det kan säkert stämma. Att förbränningen ökar har jag däremot hört. Själv försöker jag mest undvika det pga att jag har utbrändhetssymptom som tydligt förvärras när jag dricker kaffe. Känner bl.a. domningar och blir ganska snart rätt mental trött. Eftersom man blir pigg och energisk av kaffé så är det nog inte så bra att dricka det om man är känslig för stress.

Men jag tror iofs att det är negativt även för fullt friska människor, man pressar kroppen att jobba mer än den kanske egentligen orkar. Det är nog bättre att lyssna på kroppens signaler. Jag har testat att dricka kaffe innan jag tränat, men känner oftast bara att jag blir törstigare och märker inte så mycket annan effekt. Ska man köra lågpulsträning så är det nog extra onödigt att dricka kaffe innan.

Bara av ren nyfikenhet, känner jag dig på nåt sätt? Du får givetvis vara anonym om du vill det :)

Anonym sa...

Håller med om att det blir en negativ stress för kroppen om man är känslig. Då är det nog rätt att hålla sig ifrån det, och säkert borde fler sluta slentriandricka kaffe. Jag märker att jag har lätt att "glömma bort" att dricka det nu när jag har semester. På jobbet är det så lätt att ta en vända till kaffeautomaten, och en vända till, och en till.

Nej, du känner inte mig :) Hittade till din blogg via ett forum där vi båda är medlemmar (har samma nick där).

Tobias sa...

Ja, att ta kaffe på jobbet är ju lätt hänt när man känner sig trött och sliten. Men man kan nog klara sig bra utan det tror jag.

Aha, tror jag vet vilket forum då :)