tisdag 12 augusti 2008

Dag 65 - reflektioner

Råkade idag hitta den här artikeln när jag googlade lite.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1554873.svd

Den handlar om att joggare lever längre och bättre enligt nån stor studie. Inga häpnadsväckande nyheter direkt, men intressant ändå.

För övrigt slog det mig nyligen att jag har bättre kondition än när jag var 20 år. Kanske därför jag fick visa leg på systemet idag, hehe. Å andra sidan hade jag väl ingen toppkondition då, men hade ju iaf haft skolgympa i flera år, plus en del träning i lumpen.

Nu har jag haft två vilodagar i rad och jag får nästan dåligt samvete för det. Det är lite absurt egentligen, för två vilodagar är ju egentligen ingenting! Särskilt inte om man har ont i knä som skäl! Jag har fått en hel del tankeställare när jag läst Maffetone-boken (Träna för livet), och inser att jag pressar mig för mycket. Jag har inbillat mig att det är bra att pressa sig så mycket som möjligt. Och det är väl också bra när man har svårt att komma ut överhuvudtaget, men när man väl fått in rutin så ska man ju släppa på pressen, men det är nog det jag inte gör. Dessvärre är det nog en typisk egenskap för folk som bränner ut sig. Man vet inte när det är dags att bromsa och ta det lugnt, och förstår inte att vila och återhämtning är väldigt viktigt. Man är nog också väldigt dålig på att lyssna på kroppens signaler, åtminstone är jag det. Men jag inser mer och mer nu hur man ska träna för att inte stressa sig själv. För det är faktiskt fullt möjligt att bli utbränd eller må dåligt genom att träna för hårt. Bra kondition är inte detsamma som bra hälsa. Det tål att upprepas.

Jag har även läst lite om MAF-test, och det verkar trots allt rätt vettigt att göra. Jag ska berätta mer om det senare. Har även kommit fram till att jag nog ska sänka min max-arbetspuls ytterligare 5 steg, så att jag hamnar på 143. Det ska man göra för att korrigera att man inte tränat regelbundet under en lång tid och lite andra orsaker. Hur man räknar ut det där kanske jag också återkommer till.

3 kommentarer:

Anna sa...

Hihi intressant artikel om joggare och jag hörde det på nyheterna idag, en amerikansk studie ;) Men det är nog ganska naturligt då de som tränar lever längre med ett hälsosammare liv än de som ej gör det!

DU MÅSTE VILA!!!!!!!! Om du har ont i knät så måste du vila annars får du bara igen det i slutändan som kanske slutar med att du måste vila helt i flera månader. Om du känner att du måste röra på dej ta en lugn promenad dvs aktiv vila, man behöver inte ligga i soffan för att vila utan man kan göra lugna aktiviteter som promenader eller kanske en cykeltur i lugn takt. Man ska lyssna på kroppen och om den säger att det är något galet gör den inte för att endast vara rolig utan att den behöver vila. Annars kan du byta ut ett pass mot någon annan aktivitet för att få en annan slags träning. Jag själv har gjort många misstag genom att ej lyssna på kroppen när man tränar och man lär sig av sina misstag men LYSSNA på kroppen och VILA MED GOTT SAMVETE FÖR DET ÄR DU VÄRD!!!!

Ta hand om dej!!!! En liten parantes hihi kul att du får visa leg på systemet ;) Då är man inte ensam men den stora skillanden är att du är några år äldre ;) Hihi är nog inte så många i din ålder som får det och det är du säkerligen stolt över kan jag förstå =)

Anonym sa...

Ja, visst är det trevligt att få visa leg på systemet!

Förut visade jag alltid upp leget utan att bli tillfrågad, men nu har jag kommit till det stadiet att jag väntar och ser om dom frågar. Om dom inte gör det blir jag lite sur :-)

(Och håller med anna, klart du ska vila med gott samvete!)

Tobias sa...

Tackar för båda kommentarerna. Jag ska och har vilat med gott samvete nu! :)

Och visst är det lite smickrande att bli frågad om leg på systemet när man blivit lite äldre ;)