onsdag 6 augusti 2008

Dag 59 - mer lågpulsträning

Både i måndags och idag körde jag 10 km Maffetone. Det känns jäkligt skönt att springa i det tempot, men jag måste komma ihåg att ta med mig mp3-spelare nästa gång. I måndags kände jag av lite i mitt knä, och kände av det över ett dygn efteråt, därför tog jag en vilodag i tisdags. Men idag när jag körde så kände jag knappt nåt alls i knät och domningarna i benet/foten kändes nästan inte alls.

Jag har inte sprungit milen så många ggr i lågpuls-tempo och tycker inte jag förbättrat mig så mycket, men jag tänkte köra lite mer regelbundet nu under semestern och tror det kan märkas nån liten förbättring. Just nu ligger jag på ett tempo på 7:10-7:20, vilket innebär att jag kör milen på strax över 1h och 10 min. Mitt första mål är att komma under 1h 10 min. Jag tror också att man får räkna med att det tar uppåt 4-5 ggr innan man hittar en fungerande takt att jogga i. Första gången kändes det nästan omöjligt att springa så långsamt, men nu har jag bättre pli på mig själv.

En annan reflektion över lågpuls-träning är att jag tror att man kan öva upp sin löpteknik rätt bra. Jag börjar märka att jag kan hitta en löpteknik som gör att jag kan ta rätt långa kliv utan att pulsen ökar nästan något, vilket innebär att jag kan springa snabbare utan att anstränga mig mer. Dessutom tror jag att man kan få ner pulsen genom att slappna av totalt i övriga kroppen, speciellt ansiktet, man får låta käken hänga löst och hjärnan gå på lågvarv. Detta borde räknas som biofeedback, vilket är ett område som jag tror kommer revolutionera framtidens medicin, terapi och annan hälso- och friskvård:
http://en.wikipedia.org/wiki/Biofeedback

Imorron bär det nog av igen, tillsammans med G och M, och kanske R, men i ett högre tempo skulle jag tro. Det ska bli intressant och trevligt.

Inga kommentarer: