torsdag 21 augusti 2008

Dag 74 - blodomloppet

Har klarat av blodomloppet nu och det var kul och mycket trevligt att springa tillsammans med hela 5 goda och nära vänner. Vi sprang iofs inte tillsammans direkt, utan peptalkade lite och avslutade med en picnic på idrottsplatsens fotbollsplan där loppet avslutades.

Starten gick rätt långsamt och var rätt seg pga enorma mängder folk som startade samtidigt, minst 1000 pers tror jag faktiskt. ca 3000 var anmälda till loppet iaf och en del av dem startade tidigare (10 km). Fick springa första kilometern till stor del på gräsmattor för att kämpa sig förbi de enorma massorna folk som gick rätt långsamt framåt. Så första kilometern gick lite långsamt.

Trots det så slog jag personligt rekord! Det var lite tack vare min pulsklocka med GPS och tidtagare. Mot slutet kunde jag avgöra rätt bra hur långt det var kvar och vilket tempo jag borde hålla för att klara att putsa mitt rekord. Tidigare i loppet kunde jag även stämma av vilken takt jag behövde hålla, för att ha chans att ta mitt rekord. Jag tycker faktiskt det känns lite fuskigt och det var i sista sekund som jag bestämde mig för att ta med den till loppet.

Tiden blev 24:23, vilket är en putsning av mitt rekord med 7 sekunder. Inte mycket alltså, men med tanke på att jag väntade mig att det tidigare rekordet skulle vara extremt svårslaget så är jag mycket mycket nöjd. Min nya personbästa minuttid per kilometer blir då en sekund bättre: 4 min 53 sek. Bland herrarnas 5 km så kom jag på plats 109 av 493, vilket känns bra, med tanke på att jag bara joggat i två år, och regelbundet bara det senaste året. Ser mycket fram emot nästa sommar och siktar på att komma under 23 minuter då. En aning retsamt att jag inte sprang om 9 personer till så att jag hamnade bland de hundra första ;-). Samtidigt ska man komma ihåg att det här är ett lopp med extra mycket amatörer kanske, så placeringen låter nog bättre än vad den är, eller skulle ha varit i ett annat lopp. I Engelbrektslöpet så kom jag på plats 25 av 46 eller nåt i den stilen, trots att jag sprang på nästan samma tid.

M och M slog mig och de och de andra jobbade mycket bra tycker jag. Egentligen är det lite missvissande att jämföra sin prestation genom att jämföra tiden med andra, det mest rättvisa vore egentligen att mäta vem som har högst genomsnittspuls, för den har med all säkerhet gjort största prestation i förhållande till sina förutsättningar. Fast samtidigt handlar ju sport om att träna och bli bäst, så det är ju såklart intressant med tider, men man ska inte hänga upp sig för mycket på andras tider, då finns nog risken att man tappar lusten.

Nu blir det inget mer lopp förrän nästa vår och sommar, men till dess blir det nog en del lågpulsträning varvat med lite mer tempopass och gym.

1 kommentar:

Anna sa...

Ett stort stort GRATTIS till det nya personliga rekordet =) Se det gick att pressa det lite till! Du har så rätt i att man ska egentligen mäta vem som legat på högst puls genom hela loppet och det som låg högst ska ha en stor ära för att ha genomfört loppet då =) >Hoppas allt är bra med dej =)

Nästa söndag är det tjejmilen för mej och ska springa den i alla fall dock tänker jag inte ha så stora förväntningar på mej men jag ska ha roligt i alla fall =) Trevlig helg =)