måndag 11 augusti 2008

Dag 63 - vägning nr 10

Nuvarande Vikt: 79.5
Förändring från förra veckan: - 0.2 kg
Förändring totalt : -3.9 kg

Hrrm. Självsäkert trodde jag förra veckan att jag nog kunde ha nått under 79-strecket vid det här laget, men tji fick jag. Men det är trots allt en nedgång och det är bättre än en uppgång. Men jag börjar nu tvivla mer på att jag uppnår mitt mål inom 14 veckor. 63 dagar av 98 har passerat och det är inte så väldigt många veckor kvar. Så här ser min viktgraf ut just nu:



På tal om vikt. Som flera visa vänner och bekanta redan talat om för mig så är inte vikten alltid det intressantaste, utan midjemåttet kan t.ex. säga ännu mer om resultatet. Även Maffetone påpekar det och menar också att man inte ska mäta sig oftare än en gång i månaden för resultaten visar sig sällan snabbare än så. I min dårskap har jag både vägt och mätt mig dagligen, men jag ska nu försöka att bara göra det en gång i veckan, och måttbandet kanske ännu mer sällan. Hursomhelst så har jag med all säkerhet minskat 1-2 cm i midjemått (bukmått), men har fortfarande en ansenlig putmage som brutalt och hämningslöst ska utplånas från denna planets yta!

Maffetonemetoden säger man ska börja med att enbart köra aerobisk träning under en grundperiod på 3-5 månader, först därefter kan man lägga in anaerobisk träning. Risken är annars att den anaerobiska träning man lägger in kan motverka resultatet av den aerobiska träningen. Jag tror inte jag kommer att lyckas fixa att bara träna aerobisk träning, så jag tänker köra på som vanligt ändå och se hur det går. Men med ett så kallat MAF-test ska man kunna mäta resultaten av den aerobiska träningen, så jag ska nog framöver börjar göra sådana trots allt, mer om det i senare inlägg.

Hursomhelst, en liten analys av den relativt lilla viktnedgången kan vara på sin plats. Under denna vecka har jag sprungit totalt 42 km(!), vilket är enormt mycket för att vara mig. Men tre av de milen är i lågpuls-tempo och det är faktiskt knappt mer ansträngande än att gå raskt. Dessutom tar det betydligt kortare tid än att gå lika långt, så det är ju även en mindre uppoffring än att gå. Så det är lättare än vad man tror att komma upp i såna sträckor under en vecka.

Men fyra mils jogging borde ju ha gjort mer på vikten? Jag har förvisso slarvat rätt mycket med mat och dygnsrytm och annat under den vecka jag haft semester. Så det är nog en förklaring. Jag har inte heller gymmat på nästan två veckor. Imorgon ska jag dock ta mig dit. Men jag hade nog trott på en större viktnedgång hursomhelst och kanske har kostvanorna större betydelse än jag tror. Jag ska tänka mig för mer denna kommande vecka och försöka leva lite sundare, trots semester och dekadens. Vi får se hur det går.

Jag blir trots allt mer och mer frälst på Maffetonemetoden och kommer fortsätta att tjata om den. Det finns väldigt många argument att använda den, men ett enda argument räcker tycker jag, nämligen detta:

Aerobiska muskelfibrer är det område i kroppen där en stor del av kroppens antioxidanta aktivitet sker. Anaerobiska muskelfibrer saknar denna aktivitet och därför leder anaerobisk träning till ökat antal fria radikaler, vilka är de som påskyndar åldrandet och ökar risken för cancer och andra allvarliga sjukdomar.

Som Maffetone också säger, att ha god kondition är inte detsamma som att ha god hälsa!

Det finns dessutom en mängd andra hälsofördelar med Maffetonemetoden, så jag kan varmt rekommendera den och kommer fortsätta att predika om den ;)

2 kommentarer:

Anna sa...

Hallå! Jag måste ta och läsa om denna metod som du har blivit frälst i =) Ska ta och köpa boken nån dag så får man se vad det är...jag har förut blivit inspirerad av boken "body for life" som är bra om man tycker om styrketräning och nu ska jag följa detta program har jag tänkt i 12 veckor innan marathon träningen börjar...så får man se vart det slutar =)

Grattis till minuset oxå =) Alla minus är alltid minus och som jag sagt förut så har du ändrat en hel del i din livsstil och bara genom det har du vunnit massor på =) Tänk på att kolestrol nivåer i kroppen går ned när man börjar träna och där får du massor med livsvinster =) Du förebygger massor med sjukdomar genom att du rör på dej! Ser fram emot de framtida inläggen om maffetonemedtoden =)

Tobias sa...

Såg i din blogg att du ska följa Body for life-grejen, ska bli intressant att följa! Har faktiskt hört talats om den förut.
Men kolla gärna upp Maffetone-metoden också som sagt :)

Tackar, ja alla minus räknas ju faktiskt :) Och det är sant, jag har ju förändrat mina vanor en hel del under de här veckorna faktiskt, och det borde ju ge resultat i längden!