söndag 14 september 2008

Dag 97 - näst sista dagen

De senaste dagarna har jag försökt anpassa mig allt mer efter mitt livsschema. Det visade sig vara lite väl tidsoptimistiskt, plus att jag fått justera det med tanke på att jag nu pluggar halva dagarna och att det för tillfället känns rätt tröttsamt att klara av 8 timmar med både plugg och jobb. Det innebär att jag lägger en lite längre vila efter lunch och skippar den på eftermiddagen. Har utökat lite tider så att de blir mer realistiska och lagt en halvtimmas plugg på kvällen, för att få lite mer pauser emellan. Men jag vill ändå hålla kvällen så fri och ledig som möjlig.

Jag har slängt upp den nya versionen här: http://www.mentalhacker.com/vikt/livsschema2.pdf
Planen nu är att skriva ut den och sätta upp på kylskåpet, så jag påminns om den varje dag. Från och med måndag ska jag börja följa det så mycket som möjligt, utan att för den skull bortprioritera andra händelser som kan dyka upp. Detta schema är också utformat efter hur jag mår nu och min nuvarande livssituation så det kommer inte gälla för all framtid, men jag tror det kan vara ett bra stöd för mig att få ut mer av mitt liv, och må bättre. Det är iaf syftet och förhoppningen. Även om jag inte lyckas så tror jag ändå att det är ett steg på vägen mot en optimal livssituation. På tal om det är jag glad att jag inte bor i en Stockholmsförort längre och tvingas spendera två timmar av dagen bara på resor till och från jobb. Just det var ett ganska starkt skäl till att jag flyttade därifrån.

Hursomhelst är jag rätt osäker på om jag kommer att lyckas följa schemat, men jag ska försöka så gott som jag bara kan. Misslyckas så ska jag rannsaka mig själv och ta reda på varför det inte går.

Eftersom jag misstänker att stressen och rester av utbrändhetssymptomen är de största hindren i mitt liv, mot både att gå ner i vikt och att förverkliga mig själv, så har jag planerat lite krafttag mot just stressen. Har fått tips av C. om en mycket intressant ljudbok (Att leva ett liv, inte vinna ett krig) som jag börjat lyssna på och som verkar kunna fungera bra som självhjälp. Ska om ca en vecka ta ett snack med kurator och läkare och höra om det finns nån hjälp/terapi att få mot stress (igen). På måndag ska jag ringa till ett behandlingsställe för stress, men jag misstänker de är privata och det har jag nog inte råd med.

Framtiden i övrigt kommer att gå ut på att fokusera mer på kostvanor, promenera mer tills knät är helt ok. Har idag köpt nåt slags knäskydd som kanske kan underlätta läkprocessen.

Igår testade jag ett nytt recept, med wokade grönsaker med frön och cashewnötter och till det quinhoa (eller vad det heter), väldigt gott faktiskt:


Inga kommentarer: